Talent gebaseerd leren
Talentica’s doelen:
– Vanuit het autonome kind gezonde relaties stimuleren – te beginnen met opvoed- en onderwijsrelaties. Verbinding is de basis. Van daaruit begrenzen en ondersteunen waar het nodig is. Focus op de lange termijn.
– Kinderen autonoom en constructief leren omgaan met de uitdagingen van het leven: stel ze er (gedoseerd) aan bloot en bereid ze erop voor. Talentica ontwerpt vanuit het echte leven contexten voor leren.
– Kinderen en hun aanwezige capaciteiten zichtbaar maken en constructief inzetten. Goed kijken, constructief ontworpen ruimte en veilige begrenzing bieden levert altijd positief resultaat op.
-Van opvoeden /onderwijzen een bewust twee-richting proces maken: jij ondersteunt en begrenst je kind / leerling en leert tegelijkertijd over hoe je dat doet en kunt/wilt doen in de toekomst. Opvoeders en docenten bewust maken van hun doelen en (onbewuste) keuzes in het realiseren ervan, inspiratie en scholing aanbieden waar nodig.
– 21st Century skills aanbieden: kinderen leren problemen-die-de-moeite-van-het-oplossen-waard-zijn (voor henzelf en de maatschappij) herkennen en constructief aanpakken.
– Opvoeding en onderwijs toetsen aan de doelen: worden de doelen ermee bereikt op een efficiënte en bij kind/ leerling en opvoeder/docent passende manier?
Talentica vraagt: wat is mijn (opvoed/ onderwijs) leerdoel? Hoe bereik ik dat binnen een gezonde relatie?
Wat leren we?
Ons lichaam is het huis van ons hart en van onze geest. Samen vormen deze drie onze daad- en denkkracht. Om gezond, sterk en autonoom te kunnen functioneren zijn het begrijpen, kunnen sturen en integreren van lichaam, hart en geest met onze individuele mogelijkheden en grenzen een voorwaarde. Dit is een levenslang proces.
Talent gebaseerd leren betekent leren je geest, hart en lichaam geïntegreerd te besturen vanuit jouw eigen mogelijkheden en grenzen.
Opvoeding en onderwijs talent gebaseerd vormgeven betekent uitgaan van de mogelijkheden en grenzen van de leerling/ het kind EN van de docent/opvoeder.
Vaak is er binnen de bestaande situatie veel extra ruimte voor mens en maatwerk zonder al te grote investeringen. De beperkingen liggen eerder in kijken vanuit het systeem, angst voor het onbekende en slechte ervaringen in het verleden dan in de mogelijkheden van kind en opvoeder.
Talentica vraagt: wat heb je nodig? hoe geven we dat vorm?
Waar leren?
In onze maatschappij brengen we ongeveer evenveel wakkere uren thuis en in onze directe leefomgeving door als op school of werk.
De kaders, uitdagingen en relaties van iedere situatie sturen onze leerkansen en leerproces.
Talentica kijkt breder naar leren dan de context van school en cognitie: de wereld buiten school of werk en de integratie van hart en lichaam spelen een grote rol in wie we worden en via welke weg.
Talentica plaatst doelen en vaardigheden in jouw individuele leertraject op basis van jouw eigen wensen, mogelijkheden en grenzen.
Talent gebaseerd leren:
Talentica biedt ontwerp, advies en implementatie van talent-gebaseerd onderwijs voor jong en oud. Een waardevolle aanvulling waar naast of in plaats van bestaande opvoed- en onderwijsmethoden een talent gebaseerde aanpak gewenst is.
Talent gebaseerd leren: solide basis thuis, op school en in de wereld.